Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 29, 2011

Bulan Menabur Benih


Alhamdulillah berjaya jugak puasa sunat rejab hr nie walaupun dah byk hr asyik duk tangguh jer ..kebetulan hr ni 27 Rejab ..hr pertama puasa mmg lah cabaran sungguh tambah lg dgn cuaca yg agak panas hr nie ..tambah lg dgn jadual kelas yg agak penuh.Alhamdulillah dpt bertahan sampai ke petang .(cehhh ayat mcm lah kome ni budak tahun satu yer )
jom kite kongsi fadilat bulan Rejab nie ..sama sama lah kita perbaiki diri kita ..

KELEBIHAN BULAN REJAB

Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab,nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya'aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.


Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)


* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).


* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.


* Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).


* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.


* Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.


* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.


* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.


* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.


* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.


* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat.


* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.


* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.


* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya (pembaharuan umur).

Berkata Saidina Ali:

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.

* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas segala Qalam.


Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari Syurga.


Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.


Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.


Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.


Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya:


* Diampunkan dosanya yang lalu.

* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sasiapa bersedekah pada

bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu
kejahatan.

Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali.


Bulan Rejab bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan

Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad.

Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka! Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan
Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya:
"Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu dibawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu,
engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.

Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.

Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.


source :http://www.ashtech.com.my

Sunday, June 19, 2011

Happy Father Day



selamat Hari Bapa untuk semua insan yg bergelar 'bapa'


untuk bapa kepada puteri kami ..En Saufi Bin Osman ...
tq sbb selalu belanja kami makan ..hihihi
we luv u so much

utk Arwah 'chek ' semoga roh ayahanda ditempatkan di kalangan para syuhada,para anbiya dan para solihin .. we miss u so much ...Al Fatihah



Monday, June 13, 2011

Balqis N Dinasor

Jangan terkejut baca entry tu yer ...
jom layan gambar balqis dan dinasor

Nak jadikan cerita kami pergi naik train dr tanjung malim ke KL Sentral ..
saje nk penuhi keinginan anak dara seorang yang x pernah naik train tue ..
best jugak boleh releks releks dlm train tue .


suasana dalam train..budak ni x gheti duk diam.. seronok lah tue ..
asyik tanya bila nk sampai KL ibu ..
ish ish sabor jer lah


potret kenangan sblm naik train .. train dr tanjung malim ke KL sejam sekali yer ..
x lama sgt lah proses menunggu tue.

kami disambut oleh en dinasour nie ..
seram jugak yer walaupun hanya replica tp mmg gerun lah..besar sgt ..
bayangkanlah kalo tetiba dinasour tu hidup..
mau kami larik x cukup tanah ...
oh yer nk masuk sini kena bayar tiket yer RM 5 utk dewasa dan kanak kanak sekolah free.

Pandangan dr bahagian atas .kami sampai agak lewat hr tue..
last minute ambik keputusan nk ke sini ..ada lg setengah jam sblm tpt ni ditutup jam 5 ptg .

gambar x semengah ..tu lah Balqis skrg..suh posing ambik gambar ader ader jer ragam dia ..hasilnya camni lah..


sempat melihat pameran sains yang ada kt sini

apatah nama benda alah nie lupa lah pulak..tp dia punya bunyi tu boleh tahan kautnya..
dr tpt parking dh boleh dgr bunyik benda alah nie ..Balqis x lupa ambik kesempatan cuba benda nie ..
seronok kan sayang..

sat jer dpt tgk kat dalam tue..dh dgr siren duh kuar..
mmm so layan jer lah si balqis main kt taman yg ada kat luar pusat sains tu ..


sempat tgk reptiles yg ada kt situ ..ala ala dh kat zoo pulak



itu saje citer hujung minggu kami ..jom balik









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...