Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, April 1, 2010

Cerita tentang Balqis

Citer hr nie..masih panas ... trutt ..trutt..truttt...bunyi msg masuk..aku baca..cikgu nak mintak izin nak bawa anak cikgu ke slim utk penilaian kanak - kanak cemerlang .. mmm nape br nak bg tau .. paling x pun g lah secebis nota utk makluman kan..boleh ler aku buat persiapan utk si kecik nie .. 15 minit kemudian..trutt trutt trutt...cikgu,tlg sediakan baju sekolah dia ngan tudung putih yer ..mmm sib baik ler en suami ader kat umah hr nie dan sepantas kilat aku menginformkan dia ttg hal nie. itu citer pg td yer...

Balik sekolah,singgah umah ambik en suami ..nak kemana ? nak tgk balqis masuk penilaian tue ..seramai 40 org murid kt tadika tue..alhamdulillah anak aku sorang jer yg terpilih..i am proud of you sayang. Sampai sana..nampak cikgu balqis ader kat sana. X berani nk g dekat sbb aku mmg paham perangai anak dara aku tue..dr jauh duk jengok jengok..sori yer bukannyer aku nie x nak bg sokongan moral utk dia..tp aku mmg paham benor perangai dia nie..kalo aku ader konpem dia mengada - mengada dan mesti dia x nak masuk pertandingan tue..tetiba aku dgr nama balqis dipanggil tp dia masih duk situ ..sah dia mmg buat hal nie ....aku tgk cikgu dia..cikgu dia bg isyarat nangis..mmm balqis dh buat hal..aku terus g sana.Tgk jer aku dtg terus dia meraung....terus cakap dia x nak pergi sana .Sbnrnya ujian ni ader 3 peringkat..peringkat pertama ujian lisan..iaitu kemahiran murid membaca dan berkomunikasi.

Jenuh aku pujuk,cikgu dia pujuk dia ttp x nak jugakk..siap meraung lg kat situ..huhuhuhu..ape nak buat dh dia x nak mane leh paksa kan..so dah x boleh buat ape mintak izin ngan cikgu dia nk bwk balik jer ..
dalam keta balqis still nangis ... pastu aku psyco dia sikit..ckp kat dia kalo balqis x nak dgr ckp ibu..x nak dgr ckp abah..x nak dgr ckp cikgu..lepas ni ibu x nak kwn dgn aqis dah..huhuhuhu lg kuat dia meraungnyer ...pastu ckp lg kat dia kalo balqis nk kwn ngan ibu balqis kena dgr ckp ibu ...pastu aku ckp ler ...kite pegi sana semula yer..kite ambik ujian tue..tetiba dia ckp nak..dgn syarat aku kena duk sblh dia..alahai nak tak nak kenalah turuti kehendak dia...

Sampai sana nasib baiklah baru masuk peringkat ke 2 iaitu ujian menulis..elok elok jer dia menuis..dah x nangis mcm td ..siap gelak gelak lg ..tp ibu dia ader kt sblh ler ...peringkat ketiga iaitu ujian kreativiti pun dia berjaya laluinya jugak..mase ni bebudak tu diberi kertas warna dan depa kena buat ape ape jer dgn kertas tue..balqis buat kipas ... buat kapal...mmm kreatif jugak anak aku nie ...

selesai ujian kreativiti balqis diberi peluang utk ambik ujian peringkat pertama yg dia x nak buat tue...dgn konfidennya dia baca semua teks yg diberi dan berkomunikasi dgn baik jer bila ditanya..org yg interview tu tanya..what color is this ..tunjuk pade kipas yg dia buat tue..dia ok jer ckp..orange..yellow.Mmmmm napelah td x mcm ni sayang ...buat malu ibu jer td. Mase dia baca teks tue semua org kat situ mcm terpegun..( sbg ibu bangga ler) sbbnyer dia baca tanpa mengeja sedangkan majoriti udak yg dtg hr ni semuanya baca dgn mengeja dahulu..dia main baca terus ...dah ler mase tue dia baca sorang jer org lain semua tgh tunggu dia lah utk dptkan keputusan.

Alhamdulillah w/pun x dapat tempat utk mewakili daerah (dpt saguhati jer) tp ibu bangga sbb anak ibu dh jd berani hr nie..dan ibu harap anak ibu akan jd berani lbh drpd nie lagi yer sayang ..

Esok..kena tunaikan janji ...tunggu yer ape janjinyer...ehehheh

budak yang banyak "akai"

3 comments:

ct_as said...

caya lah balqis.. pandai ibu abah dia ajar..

Azman Salleh said...

Tak cam mami dia...senyap je...cool jeee kecik2 dulu...ek

safrinz said...

cool coll pun berisi tau..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...